A játékot lehetőleg sokan (min. 14-16 fő) játsszák.
Kellékei: 1 db métaütő, 1 db u.n. stukklabda, kellő számű valami a pálya
kijelöléséhez (kabát, pulóver, póló stb.)
Pálya: Lehetőleg sík, többé-kevésbé téglalap alakú, nyílt
terepen alakítjuk ki. A pálya mérete (hosszában 15-40 lépés, szélességében
8-15 lépés) a játékosok számától, korától, gyakorlottságától függ.
Szabályok: A játékosok két egyenlő számú csoportra oszlanak.
Kisorsolják a kezdő felállást. Az egyik csapat szétszórtan helyezkedik el
az érvényes területen, ezek a kintiek, a másik csapat a területen kívül,
az alapvonal mögött áll fel, lehetőleg egy sorban, ezek a bentiek.
A sorsolás után a labdát és a métafát leteszik az ütővonal végéhez,
ettől kezdve a mindenkori bentiek a labdát kézzel nem érinthetik!!! Ha
valaki mégis megfogja a két csapat azonnal helyet cserél. A kintiek maguk közül
kijelölnek egy feladót, aki az ütővonal végénél helyezkedik el, a labdát
az ütő játékosnak – kérésének megfelelő módon – feldobja, illetve a
kintiek által a hozzá visszajuttatott labdát az ütővonalra kezében tartva
leteszi. (Az ütővonal tulajdonképpen az alapvonal egy kijelölt szakasza.)
Ezenkívül választanak maguk közül 2-4 u.n. kutyát, akik a futó területen
belül helyezkednek el, és onnan nem léphetnek ki.
A játékot a bentiek kezdik. A sorból az első az ütővonalhoz megy, majd
megpróbálja a métafával a feldobott labdát minél messzebb elütni, az érvényes
területen belül. Ha a métafa beleér a labdába, és az az alapvonalon kívül
esik le, akkor érvényes az ütés. (Háromszor lehet próbálkozni, utána a
labdát a métafával „lepuszilja”, és beáll az alapvonal mögé várva,
hogy futhasson). aki érvényesen ütött, az bármikor megkezdheti a futást. A
feladat, hogy a futóterületet hosszában oda-vissza végigfussa, az
oldalvonalakon belül. Ha kilép a csapatok helyet cserélnek. A felső
alapvonalon kilépve meg lehet állni és később visszafutni. Ha a labda nincs
a feldobó kezében (például éppen akkor dobta fel), lehet úgymond
settenkedni, és visszafutni. Ha
valaki az egyik alapvonalat átlépi, akkor futnia kell, oda nem térhet vissza.
A pályán belül tetszése szerint mozoghat, de csak a túloldalon léphet ki.
Ha valaki megfutotta a pályát és visszatért az első alapvonal mögé, akkor
teljesítette a dolgát.
Fontos! Annak eldöntésében, hogy valakit eltaláltak-e, belépett-e az
alapvonalon, kilépett-e oldalra a mindenkori kintiek a döntők!!!
A kintiek feladata, hogy az elütött labdákat minél gyorsabban felszedjék és
visszajuttassák a kutyáknak. Ha valamelyik kutya megkapta a labdát, megpróbálhat
valakit kidobni a futók közül. Ha eltalálja, akkor a két csapat helyet cserél.
Fontos, hogy csak kutya dobhat ki futót, illetve, hogy a kutyák egymás között
passzolhatják a labdát, de lépni nem léphetnek vele, illetve, hogy csak az a
kidobás érvényes, ha a futó még a futóterületen van. Kutyák a futókat
nem akadályozhatják!!!
Ebben a játékban csak akkor van pont, ha a csapat összes tagja megfutotta a pályát.
Ezért a bentiek választanak maguk közül egy mátort és egy hejmátort.
Ezeknek különleges joguk, hogy a játékban kétszer üthetnek, a mátor a saját
ütésén kívül még egyszer, a hejmátor még kétszer. A többlet ütéseket
bármikor soron kívül felhasználhatják!
Ha a csapat összes tagja megfutotta a pályát mire az ütési lehetőségek
elfogytak (ide értve a többletütéseket is), akkor kap a csapat egy pontot,
és a játék változatlan felállásban folyik addog, amég valakit el nem találnak,
vagy el nem fogy az ütési lehetőség.
Ekkor helycserére kerül sor. A játékban az a csapat győz, aki a több
pontot gyűjtött össze.
Fontos:
A méta lehet balesetveszélyes játék, ha nem vagyunk körültekintőek. Erre
fel kell hívni mindjárt a játék elején a figyelmet!!!