Várméta

A játékot lehetőleg sokan (min. 14-16 fő) játsszák. Kellékei: 1 db métaütő, 1 db u.n. stukklabda, kellő számű valami várnak (kabát, pulóver, póló stb.)

Pálya: Lehetőleg sík, többé-kevésbé téglalap alakú, nyílt terepen alakítjuk ki. A pálya mérete (általában 15-40 lépés) és a várak száma (5-8) a játékosok számától, korától, gyakorlottságától függ.


Szabályok: A játékosok két egyenlő számú csoportra oszlanak. Kisorsolják a kezdő felállást. Az egyik csapat szétszórtan helyezkedik el az érvényes területen, ezek a kintiek, a másik csapat a területen kívül, az alapvonal mögött áll fel, lehetőleg egy sorban, ezek a bentiek.
A sorsolás után a labdát és a métafát leteszik az ütővonal végéhez, ettől kezdve a mindenkori bentiek a labdát kézzel nem érinthetik!!! Ha valaki mégis megfogja a két csapat azonnal helyet cserél. A kintiek maguk közül kijelölnek egy feladót, aki az ütővonal végénél helyezkedik el, a labdát az ütő játékosnak – kérésének megfelelő módon – feldobja, illetve a kintiek által a hozzá visszajuttatott labdát az ütővonalra kezében tartva leteszi. (Az ütővonal tulajdonképpen az alapvonal egy kijelölt szakasza.)

A játékot a bentiek kezdik. A sorból az első az ütővonalhoz megy, majd megpróbálja a métafával a feldobott labdát minél messzebb elütni, az érvényes területen belül.  (Háromszor lehet próbálkozni, utána a labdát a métafával „lepuszilja”, és beáll az alapvonal mögé várva, hogy futhasson). aki érvényesen ütött, az bármikor megkezdheti a futást.  A futás kint a pályán vártól várig megy, amíg a futó meg nem kerülte a pályát, és vissza nem ért az alapvonal mögé. Minden várat kézzel kell megérinteni. Nem kell minden várnál megállni, de lehet bármelyiknél. Ha egy futó elindult egy vártól, oda nem térhet vissza. Ha valaki körbefutott a pályán és visszaért az alapvonal mögé kap egy pontot. (Mindenkinek számon kell tartania hány pontot szerzett.) Visszaáll a sorba, és amikor sorra kerül újra üthet és futhat. A kintiek a futókat nem akadályozhatják!
A kintiek feladata, hogy az elütött labdát minél gyorsabban felszedjék és visszajuttassák a feladónak. Ha a labda visszajut a feladóhoz és az leteszi az ütővonalra hangosan (!) felkiált: STOP! (A játék tisztasága érdekében a játék alatt ezt más nem mondhatja ki!)
Azok a futók, akik e felkiáltás elhangzásakor nincsenek bent várban kiesnek, ők lesznek a foglyok.
Fontos! Annak eldöntésében, hogy valaki bent volt-e a várban a mindenkori kintiek a döntők!!!
A játék addig megy, amég van a bentieknél ütő játékos, vagy amég esetleg más okból cserére nem kerül sor. Ilyen ok lehet, ha a bentiek közül valaki kézzel fogja meg a labdát, vagy, ha a bentiek ütését a levegőben egy kinti elkapja, mielőtt a labda a földön pattant volna. Ha az ütőjátékosok elfogytak akkor a két csapat helyet cserél. Az addigi bentiek összeszámolják a pontjaikat ez lesz a csapat pontszáma. A szerepek ekkor megcserélődnek, az addigi bentiek kintiek, még az addigi kintiek bentiek lesznek. A játékban az győz, akinek több pontja van.

Fontos:
A méta lehet balesetveszélyes játék, ha nem vagyunk körültekintőek. Erre fel kell hívni mindjárt a játék elején a figyelmet!!!