A játékot lehetőleg sokan (min. 14-16 fő) játsszák.
Kellékei: 1 db métaütő, 1 db u.n. stukklabda, kellő számű valami várnak
(kabát, pulóver, póló stb.)
Pálya: Lehetőleg sík, többé-kevésbé téglalap alakú, nyílt
terepen alakítjuk ki. A pálya mérete (általában 15-40 lépés) és a várak
száma (5-8) a játékosok számától, korától, gyakorlottságától függ.
Szabályok: A játékosok két
egyenlő számú csoportra oszlanak. Kisorsolják a kezdő felállást. Az egyik
csapat szétszórtan helyezkedik el az érvényes területen, ezek a kintiek, a
másik csapat a területen kívül, az alapvonal mögött áll fel, lehetőleg
egy sorban, ezek a bentiek.
A sorsolás után a labdát és a métafát leteszik az ütővonal végéhez,
ettől kezdve a mindenkori bentiek a labdát kézzel nem érinthetik!!! Ha
valaki mégis megfogja a két csapat azonnal helyet cserél. A kintiek maguk közül
kijelölnek egy feladót, aki az ütővonal végénél helyezkedik el, a labdát
az ütő játékosnak – kérésének megfelelő módon – feldobja, illetve a
kintiek által a hozzá visszajuttatott labdát az ütővonalra kezében tartva
leteszi. (Az ütővonal tulajdonképpen az alapvonal egy kijelölt szakasza.)
A játékot a bentiek kezdik. A sorból az első az ütővonalhoz megy, majd
megpróbálja a métafával a feldobott labdát minél messzebb elütni, az érvényes
területen belül. (Háromszor
lehet próbálkozni, utána a labdát a métafával „lepuszilja”, és beáll
az alapvonal mögé várva, hogy futhasson). aki érvényesen ütött, az bármikor
megkezdheti a futást. A futás
kint a pályán vártól várig megy, amíg a futó meg nem kerülte a pályát,
és vissza nem ért az alapvonal mögé. Minden várat kézzel kell megérinteni.
Nem kell minden várnál megállni, de lehet bármelyiknél. Ha egy futó
elindult egy vártól, oda nem térhet vissza. Ha valaki körbefutott a pályán
és visszaért az alapvonal mögé kap egy pontot. (Mindenkinek számon kell
tartania hány pontot szerzett.) Visszaáll a sorba, és amikor sorra kerül újra
üthet és futhat. A kintiek a futókat nem akadályozhatják!
A kintiek feladata, hogy az elütött labdát minél gyorsabban felszedjék és
visszajuttassák a feladónak. Ha a labda visszajut a feladóhoz és az leteszi
az ütővonalra hangosan (!) felkiált: STOP! (A játék tisztasága érdekében
a játék alatt ezt más nem mondhatja ki!)
Azok a futók, akik e felkiáltás elhangzásakor nincsenek bent várban
kiesnek, ők lesznek a foglyok.
Fontos! Annak eldöntésében, hogy valaki bent volt-e a várban a mindenkori
kintiek a döntők!!!
A játék addig megy, amég van a bentieknél ütő játékos, vagy amég
esetleg más okból cserére nem kerül sor. Ilyen ok lehet, ha a bentiek közül
valaki kézzel fogja meg a labdát, vagy, ha a bentiek ütését a levegőben
egy kinti elkapja, mielőtt a labda a földön pattant volna. Ha az ütőjátékosok
elfogytak akkor a két csapat helyet cserél. Az addigi bentiek összeszámolják
a pontjaikat ez lesz a csapat pontszáma. A szerepek ekkor megcserélődnek, az
addigi bentiek kintiek, még az addigi kintiek bentiek lesznek. A játékban az
győz, akinek több pontja van.
Fontos:
A méta lehet balesetveszélyes játék, ha nem vagyunk körültekintőek. Erre
fel kell hívni mindjárt a játék elején a figyelmet!!!